De juiste data op het juiste moment
Om de juiste beslissingen op het juiste moment te kunnen maken, is een actueel en volledig beeld van de operatie nodig. En dat begint altijd met de juiste geografische data. Het aanvragen en leveren van die data, zoals satellietbeelden en kaarten, moet in alle gevallen eenvoudig en snel gebeuren. Bij de Dienst Geografie (DGEO) staan ze daar bovenop en met de komst van Geoportaal 2.0 kunnen ze elk onderdeel van de krijgsmacht efficiënt voorzien van de juiste data.
IMAGEM
Al sinds 1988 militair en vanaf 1999 bezig met geo: overste Marcel van Loon is van origine infanterist en is in de afgelopen 23 jaar een expert geworden op het gebied van geografie. En als commandant van DGEO weet hij als geen ander het belang van de juiste kaarten en andere geodata bij een operatie, zowel in een schuttersputje als bij het kantoor van DGEO. Zonder geo-informatie geen operatie, wordt er wel eens gezegd.
Op de schop
Als infanterist maakte hij gebruik van het huidige geoportaal, de online zoekslag van Defensie voor het vinden van de juiste geografische data. Maar deze liet te wensen over: “Als ik zocht naar een stafkaart vond ik niks. Of misschien vond ik wel een stafkaart, maar van een totaal verkeerde omgeving. Uiteindelijk kon ik wel de juiste kaart vinden, maar dat duurde veel te lang. Er was te veel mis met zowel de vindbaarheid van de data evenals de gebruiksvriendelijkheid.” Dat was niet alleen zijn ervaring, maar het geoportaal 1.0 moest een update krijgen en met de tijd mee gaan. Dus moest het anders. Het moest een omgeving worden waarin een militair zelf de juiste data kan vinden, of ie nou op zee, in een schuttersputje, of in de lucht zit. Het moest interactief en logisch zijn voor de gebruiker en de route naar het ontvangen van de data moest korter. Van Loon: “In Geoportaal 2.0 zorgen we ervoor dat de gebruiker sneller en makkelijker kan zoeken naar data en de data vindt. Bovendien kan men meteen zien naar welke data er wordt gekeken, zonder daarvoor een handleiding moeten te lezen.” Waar er voorheen een code stond die alleen herkenbaar was voor DGEO, staat er nu een legenda bij, waardoor de kaarten voor elke gebruiker herkenbaar zijn.
Ook is het bestelproces versimpeld. “Het is een soort webwinkel geworden met een winkelmandje waarin je eenvoudig de data kan bestellen zonder tussenpersoon of lange wachttijden. En mocht de data niet beschikbaar zijn, dan krijgt ons frontoffice bericht om deze data voor de desbetreffende gebruiker te bestellen.” Kaarten bestellen bij internationale partners of via een commerciële route starten dan op deze wijze. Als die data binnen is, wordt het op het geoportaal beschikbaar gesteld.
Altijd en overal
Geoportaal, een toepassing van ONEPORT, is een dienst voor de gehele defensie organisatie: landmacht, luchtmacht, marine en marechaussee. Uiteraard voor digitale data, maar er is ook een wens voor gebruikers die papieren kaarten nodig hebben. “Als ik een papieren kaart nodig heb, moet ik naar het geoportaal gaan, de kaarten in mijn winkelmandje kunnen stoppen, zodat de lijndienst die kaarten kan droppen op de plek waar het nodig is zonder verdere fysieke tussenkomst van DGeo”, vertelt Van Loon.
Ook op internationaal niveau wordt dit geregeld. Wanneer de luchtmacht een oefening uitvoert met Franse landmacht troepen, kunnen beide partijen beschikken over dezelfde data. Cruciaal voor het ‘Operating off the same map’ principe. Een groot voordeel van het nieuwe Geoportaal is dat het een centrale locatie is waarin DGEO alles kan afhandelen. Zowel de gebruiker als DGEO medewerkers zelf kunnen eenvoudig de juiste data vinden. Bovendien kan DGEO makkelijk controleren of de meest recente datasets in de catalogus staan en dat de oude datasets eruit zijn.
ONEPORT
“Als dat geregeld is, hebben we er geen omkijken naar. En de gebruiker weet nu dat als hij naar het Geoportaal gaat, hij altijd de meest recente data kan vinden.” Geoportaal 2.0 is tot stand gekomen door een nauwe samenwerking met de business consultants van IMAGEM en is een klantspecifieke oplossing op basis van het product ONEPORT. Van Loon is enthousiast over de samenwerking en het resultaat. “Ik krijg het gevoel dat IMAGEM meedenkt vanuit de kant van de gebruiker. De omgang is heel natuurlijk. Er wordt naar een probleem gekeken en dat wordt aangepakt. Ik heb het gevoel dat het klantgericht en minder commercieel gedreven is.”
In tijden van oorlogen en conflicten is er altijd geografische informatie nodig, stelt Van Loon. “Je kan niet zonder goede geo-informatie. Alle planning en situational awareness hangt daarmee samen. In de toekomst moet er een systeem zijn die alle informatie op een centrale manier kan presenteren aan de gebruiker. En voor de basis van dit informatie gestuurde optreden (IGO) moet DGEO zorg voor dragen. Beschikbaar, vindbaar, alle formats op alle apparaten en op internationaal niveau.” En met Geoportaal 2.0 heeft Defensie daarvoor al een flinke stap gemaakt en een basis neergezet om op door te bouwen.