LUCHTMACHT VLIEGT WAAR HET KAN MET LUIK DASHBOARD
17 augustus 2021 – Het beheren van het Nederlandse luchtruim is een uitdaging. De luchtmacht speelt hierbij een belangrijke en ondersteunende rol. Zij waakt over het Nederlandse luchtruim en ondersteunt haar collega’s van de luchtmacht en marine. Om dit allemaal vlekkeloos uit te voeren moet de luchtmacht oefenen. Maar waar doe je dat? En hoe zorg je ervoor dat omwonenden zo min mogelijk hinder ondervinden? De luchtmacht laat dit tijdens hun breakout sessie op Make Geospatial Matter 2021 zien.
OP ZOEK NAAR DE RUIMTE
De luchtmacht mag overal in Nederland vliegen en oefenen, maar het kan soms een uitdaging zijn om de juiste vluchtruimte te vinden. Er moet rekening worden gehouden met de vaste laagvliegroutes en gebieden waar de luchtmacht oefeningen uitvoert, de acht verschillende vliegvelden en uiteraard met de natuur en omwonenden. Kortom, een hele opgave om de juiste vluchtroutes uit te stippelen om het geluid, afkomstig van militaire luchtvaartuigen, optimaal te spreiden over Nederland.
Dat is in een notendop waar Joey Ermens zich dagelijks mee bezighoudt. Samen met twee collega’s en zijn leidinggevende vormen zij het bureau Geluid van de Koninklijke Luchtmacht, waar ze zich bezighouden met luchtgebonden geluid. Zij willen de vliegvelden ontlasten van klachtenbehandeling en de vragen ontvangen op hun bureau, waar ze met hun technische kennis de klachten kunnen verwerken, zodat de verstandhouding tussen burger en defensie goed blijft. Daarvoor hebben ze de juiste instrumenten nodig.
HETZELFDE DOEL
In dit proces staat het Luchtmacht Informatie en Klachten systeem centraal, kortweg LUIK, dat al ruim tien jaar gebruikt wordt binnen defensie. In dit systeem kunnen mensen aan de hand van een online formulier aangeven wat de klacht inhoudt en kan het bureau de klacht koppelen aan hun eigen data. Zo zien zij of de klacht overeenkomt met de vluchtdata. Wanneer de meldingen ontvangen zijn, nemen ze contact op met de persoon en handelen ze het af.
Om het geluid zoveel mogelijk te spreiden is het wenselijk om verschillende routes en oefengebieden te plannen. Ermens: “Onze behoefte is om onze collega’s aan de voorkant inzicht te geven in waar de mogelijkheden liggen om te vliegen om op deze manier de vliegbewegingen optimaal te spreiden over het land en niet alleen over de gebruikelijke routes.”
INZICHT IN GELUID
Al onze vluchten worden geregistreerd door sensoren en daar komt data uit, die willen we terugzien in een tool”, legt Ermens uit. Veel van deze data komt binnen via de Europese luchtverkeersleiding Eurocontrol. Met zo veel data over luchtverkeer is het wenselijk om dit overzichtelijk in kaart te brengen. Nadat contact werd gelegd met IMAGEM gingen collega’s Robbert van Bussel en Wim Bozelie aan de slag om een oplossing te bedenken die aan de hand van al deze data de vluchtroutes eenvoudig en gedetailleerd in kaart brengt.
Het resultaat is een dashboard waarin de gebruiker op allerlei criteria kan filteren om zo inzicht te krijgen in waar er gevlogen wordt. “Dit dashboard geeft ons de mogelijkheid om vroegtijdig de vluchten te plannen, zodat we meer kunnen spreiden en het geluid evenredig verdeeld wordt over Nederland. En hoe meer data we inwinnen, hoe beter we kunnen plannen.” Met het dashboard kunnen Ermens en zijn collega’s de verschillende communicatieafdelingen tijdig inlichten over waar er gevlogen wordt. Er worden dus bewuste keuzes gemaakt over de vliegroutes.
Make Geospatial Matter 2021
Tijdens Make Geospatial Matter (MGM) op donderdag 14 oktober in het Media Plaza in de Jaarbeurs Utrecht, geeft de Luchtmacht een presentatie over het dashboard. Wilt u hier bij zijn? Bekijk dan hier het programma en registreer u voor MGM 2021.